Svar: Forstoppelse og laktulose

14. april 2014

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er rigtig vigtigt at jeres datters mave bliver holdt igang. Hvis hun har forstoppelse, så vil det naturligt påvirke hendes indtag af både skemad og mælk, det vil nedsætte hendes appetit og dermed vil problemet blive forstærket. Det vil også påvirke hendes velbefindende generelt, hun vil have ondt i maven, kunne føle sig utilpas, blive ked af det og mangle overskud til at bruge sig selv både motorisk og mentalt. Det at maven fungerer er rigtig vigtigt for hele hendes trivsel.

Og derfor er det rigtig vigtigt at du fortsat giver hende laktulose og det er helt okay at hun får 10 ml i døgnet, hvis det er den mængde hun lige nu har behov for. Hvis dette ikke hjælper, så synes jeg dog at du skal tale med lægen om, hvorvidt I skal forsøge med Movicol Junior i stedet. Det blandes op med vand og kan give i sutteflaske - og på den måde får hun også ekstra væske, hvilket også vil have god effekt på hendes mave. Du skal ikke være urolig for at hun bliver afhængig af Laktulose og Movicol. Hun kan godt tåle at få det gennem længere tid. Det virker ved at gøre afføringen blød og påvirker ikke tarmens bevægelser, som andre typer afføringsmiddel kan gøre. Der er derfor ikke samme risiko for at hun får en "doven tarm", når man giver movicol eller laktulose, som når man giver andre typer afføringsmiddel.

Hendes mave skal også holdes igang med mad, som du også er opmærksom på - og nu hvor hun er 6 måneder er det super fint, hvis du kan variere hendes indtag så meget som muligt og stille og roligt lade maden tage mere og mere udgangspunkt i jeres mad.

Det vil være rigtig godt at give hende de lidt grovere grødtyper som havregrød og øllebrød og hun må også meget gerne få f.eks. ristede rugbrødsbjælker i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på. Det at sidde og sutte og gumle på noget sætter gang i tarmbevægelserne og styrker hende også mundmotorisk.

Hun må få stort set alle typer grøntsager nu og det vil være rigtig godt, hvis du varierer mellem forskellige grøntsager - meget gerne rodfrugter. Du kan lave mos af f.eks. gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv. Så meget mere end kartofler og gulerødder skal på banen nu og du kan med fordel bruge de grøntsager I andre skal have til aften og kog en mos til hende af dem.

Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum. Det betyder at hvis du laver en kartoffel-sellerisuppe, hvor selleri udgør en stor del af suppen, så må hun gerne få det, men så skal der går ca 14 dage inden hun tilbydes noget lignende igen.

Du må også meget gerne købe færdiglavede grøntsagsmos og middagsretter til hende på glas eller frost. Det kan være praktisk i hverdagen og samtidig er det med til at give ekstra variation af mad i hverdagen.

Sovs er godt, det giver ekstra fedtstof, men giver også smag til en ret og så "smører" det så barnet lettere kan spise det og så maden naturligt lettere bliver bearbejdet i hendes mave og tarm. Det kan være en smørsovs, som du hælder over ...

Annonce

... grøntsagsmosen, det kan også være en kødsovs, eller en mild karrysovs, bearnaise eller lignende.

Kød og fisk skal hun nu også have. Du kan koge kød eller fisk eller lavet det i ovnen, igen gerne med udgangspunkt i den mad I andre spiser. Hun må f.eks. gerne få indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle) moset ned i sin grøntsagsmos, ligesom du kan give hende lidt laks fra ovnen.

Frisk frugt i hånden er også rigtig fint - blød frugt, som ikke knækker og du må også meget gerne give hende frugtmos. Det kan være blommemos, abrikosmos, sveskemos eller lignende. Det er godt til at holde maven igang og frugtmos kan med fordel gives formiddag og eftermiddag.

Du skal give hende den modermælkserstatning, som du synes fungerer bedst og som hun virker gladest for og du må gerne give hende almindelig erstatning og supplere med syrnet allomin, hvis det fungerer :) Du kan også prøve med NAN HA som på grund af de delvist hydrolycerede proteiner nogle gange har godt effekt på træge maver…

Du bør dog ikke fjerne laktolosen fra den ene dag til den anden, med mindre hun pludselig får meget tynd mave. Det er vigtigt, at du giver hende laktulose og så justerer dosis ind, så afføringens konsistens er passende. Det vil sige, at hvis hun lige nu får 5 ml laktulose to gange dagligt og afføringen er for tynd, så kan du skrue ned til 4 ml eller 3 ml to gange dagligt og se hvordan hun reagerer på dette. På samme måde kan du skrue lidt op, hvis du synes at afføringen igen bliver lidt for hård for hende.

Når du ændrer modermælkserstatning er det en god idé i første omgang kun at trappe lidt ned i laktulose og ikke fjerne det helt. Det er samtidig en god idé ikke at udskifte alle flasker med det samme, men at erstatte en flaske af gangen, for at hendes mave kan følge med. Og måske viser det sig netop, at hun f.eks. vil trives med halvt af hver slags modermælkserstning eller måske 4 flasker syrnet og to flasker almindelig eller omvendt… Igen faste regler her, du skal gøre det som du fornemmer hun vil trives bedst med :)

Jeg vil lige sende dig en dagsplan, som den kan se ud til en pige på 6 måneder:

Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk frugt i hånden, frugtmos (evt. laktulose), vand af kop.

Flaske og puttes til formiddagslur

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Frokost 11.30-12: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller det kan være købt. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Frisk frugt i hånden og tilbydes her også frugtmos, vand af kop.

Powernapper evt. eller den springes over.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende. Vand af kop.

Evt. lidt frugtmos med laktulose som dessert

Flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Flaske og begynder herefter at kunne sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.

Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner osv. og du kan slå forskellige fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad hun må få, hvornår og hvordan :)

Jeg håber at du kan bruge dette lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen.

Fortsat held og lykke og rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.